tiistai 4. helmikuuta 2014

Oppitunnit ovat kuluneet vinhaa vauhtia ja nyt on jo viimeinenkin sessio valmiina ja onnelliset, oppineet opiskelijat saateltu uusien tietojen kanssa eteenpäin.

Kokonaisuudessaan koulutusrupeama oli melko mielenkiintoinen puristus. Valmistelutyöt ja jälkihoito vaativat kyllä yllättävän paljon ponnistuksia ja töitä sai tehdä hartiavoimin pitkät illat.

Kokonaisuudessaan kurssi oli onnistunut ja tuntui, että osallistujat saivat kurssilta sitä, mitä olivat tulleet hakemaan ja vähän enemmänkin monessa tapauksessa. Kahdella luennolla oli mukana vieraileva "alansa huippu" luennoitsija, joten opiskelijat saivat varmasti parasta saatavilla olevaa tietoa ja opetusta.

Kaikilta osallistujilta kerättiin luentojen/harjoitusten jälkeen palaute ja erikseen kysely, jossa testattiin oppimista ja uuden soveltamista omassa tehtävässä.

Kurssin aikana tuli monia oivalluksen ja onnistumisen iloja. Nämä hetket olivat opettajana mieleenpainuvimpia ja antoivat myös opettajalle onnistumisen kokemuksen.

Kun jälkikäteen katsoo kriittisellä silmällä tätä opetuskokonaisuutta, on selkeästi yksi asia, johon olisi pitänyt kiinnittää huomattavasti enemmän huomiota. Markkinointi, markkinointi ja markkinointi. Kurssi ei myy itse itseään, vaan täyteen saamiseksi olisi pitänyt tehdä aiemmin toimenpiteitä ja ehdottomasti markkinoida kaikkia mahdollisia kanavia pitkin asiaa sekä julkaista tarkemmin kurssin sisältö jo etukäteen.

Toinen asia, joka ei kurssin aikana onnistunut suunnitellusti oli verkkoyhteisön käyttö. Muutamia kommentteja yhteisöön kirjoitettiin, mutta koska osallistujat vaihtelivat opetuskokonaisuudesta toiseen, ei yhteistä keskustelua syntynyt. Lisäksi keskustelua olisi pitänyt ehdottomasti avittaa enemmän ja ohjata osallistujia lähemmin siihen, miten keskustelua käydään.

Kaiken kaikkiaan olen itse tyytyväinen kokonaisuuteen ja myös omaan kokemukseeni. Kyllä minusta vielä hyvä opettaja tulee, kunhan muistaa ottaa itse opikseen kaikesta palautteesta ja omista kokemuksista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti