keskiviikko 23. syyskuuta 2009

Tärkeä työväline

Aina, kun on kysessä koulutus tai esitys, jossa esitetään seinällä tai ruudulla näkyviä asioita, on äärimmäisen tärkeää, että puhuja osoittaa sitä kohtaa tai paikkaa, josta puhuu. Pointteri on loistava väline, pitäisi hankkia!

tiistai 22. syyskuuta 2009

Ahdistaa...

Ahdistaa, kun en millään ehdi lukea kaikkea koulumateriaalia. Ja vielä Kasper-tehtävä tekemättä. Voihan ahdistus.

lauantai 19. syyskuuta 2009

Näkövammaisen it-haasteet

Esteettömyydestä

"Seminaarissa julkistettiin Haglund Networksin toteuttaman ja SFS:n tukeman projektin loppuraportti "Tietotekniikan hyödyntämisen esteettömyys. Standardisoinnin edistäminen"."

Kasrper-harjoitutyö

Ei hyvältä näytä. Kaksi päivää aikaa tehdä työ ja kolme kirjaa lukematta...

Mitä olen oppinut oppimisesta tällä viikolla? Hmm. Kaikkea ei tarvitse oppia itse. Käytäntö ja teoria yhdistettynä on paras muoto oppia usein. Kysyä pitää uskaltaa.

Näin myös tällä viikolla eri kansallisuuksien edustajia oppimassa nosturin kuljettamista ja talousasioita. Kieli on yksi suuri tekijä oppimisympäristössä. Ranskalainen, australialainen, kiinalainen ja suomalainen englanti poikkeaa toisistaan aika paljon ja ensimmäinen askel on oppia kuuntelemaan kutakin aksenttia.

tiistai 15. syyskuuta 2009

Erilaisia haasteita

Tänään vietin illan näkövammaisen serkkuni seurassa. Taas kerran tuli paljon ihmetyksen aiheita. Miten vaikeaksi on tehty näkövammaisen elämä verrattuna näkevään. Tai siis miten vähän sitä elämää on tehty helpoksi.

Miksi näkövammainen käyttää tietokoneessa graafista käyttöliittymää? Miksi asuntolassa pitää erikseen pyytää lupa päästäkseen nettiin? Miten opetat näkövammaista käyttämään tietokonetta? Entäpä sähköpostia? Asentamaan päivityksiä? Miten voi antaa näkövammaiselle puhelintukea atk-asioissa?

Tässä vain muutamia kysymyksiä...